The Contribution of Mahabbah to Academic Stress Levels Students
Abstract
Kontribusi Mahabbah terhadap Tingkat Stres Akademik Mahasiswa
Everyone has problems, including students. Students can experience academic stress due to the pressure in college. Islam says stress occurs if someone is far from Allah, it makes a feeling of heaviness because there's no way out of problems in his life. To handle this problem it needs to improve mahabbah with Allah to feel closeness with God who created and determined his destiny. This study determines mahabbah's contribution to academic stress at UIN Antasari Banjarmasin students. This research is quantitative with a simple linear regression model analysis. The population in this research is 10.857 active undergraduate students at UIN Antasari Banjarmasin with a sample 340 students. Data collection uses mahabbah and academic stress scale with a Likert Scale. The sampling technique is probability sampling. Data analysis using IBM SPSS Statistics 25. The result showed a significant contribution of mahabbah to academic stress at UIN Antasari Banjarmasin students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
REFERENSI
Redaksi Halodoc. (2021, Oktober 11). 4 Tanda yang Muncul di Tubuh Saat Mengalami Stres. https://www.halodoc.com/4-tanda-yang-muncul-saat-mengalami-stres
Ambarwati, P. D., Pinilih, S. S., & Hastuti, R. T. (2017). Gambaran Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.26714/jkj.5.1.2017.40-47.
Nurhakim, I. (2018). Hubungan Tawakkal dengan Stres Mahasiswa Jurusan Psikologi Islam Fakultas Ushuluddin dan Humaniora Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin dalam Penyusunan Skripsi [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin dan Humaniora UIN Antasari.
Handoko, E. (2022). Buku Monograf: Kajian Hubungan Pencapaian Akademik dengan Tingkat Stres dan Kualitas Tidur pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran dalam Masa Pandemi Covid-19. Unpri Press.
Afianti, D., Setiawati, O. R., Lutfianawati, D., & Putri, A. M. (2021). Hubungan Efikasi Diri dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati. Psyche: Jurnal Psikologi Universitas Muhammadiyah Lampung, 3(1). https://doi.org/10.36269/psyche.v3i1.283
Wahyudi, R., Bebasari, E., & Nazriati, E. (2015). Gambaran Tingkat Stres pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Riau Tahun Pertama. JIK: Jurnal Ilmu Kedokteran, 9(2), Article 2.
Sudirman, & Amalia, N. (2020). Pengaruh Mendengarkan Terapi Shalawat Terhadap Penurunan Stress pada Lansia di Panti Sosial Tresna Werdha Nirwana Puri Samarinda. Borneo Student Research, 1(2), Article 2.
Rena, S. (2019). Mekanisme Respon Stres: Konseptualisasi Integrasi Islam dan Barat. Psikis: Jurnal Psikologi Islam, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.19109/Psikis.v5i1.3116
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2017). Health Psychology: Biopsychological Interaction (9 ed.). John Wiley & Sons Inc.
Sholeh, A., & Uyun, Q. (2021). Atasi Stres saat Pandemi Covid-19 dengan Menadabburi Surah Al-Insyirah: Harmonisasi antara Al-Qur’an dan Neurosains Klinis. Proceding of Inter-Islamic University Conference on Psychology Articles, 1(1), Article 1.
Al-Ghazali, I. A. H. (2019). Ringkasan Ihya’ Ulumuddin (A. Sunarto, Penerj.). Mutiara Ilmu Agency.
Bukhari & Muslim. (2008). Shahih Bukhari Muslim (C. Kurniawan & H. Setiawan, Ed.; Al Bayan, Penerj.). Jabal.
Al-Ghazali, I. A. H. (2007). Di Balik Ketajaman Mata Hati (H. Abdullah, Ed.; M. Sahli, Penerj.). Pustaka Amani.
Wati, M. (2019). Mahabbah dan Ma’rifah dalam Tasawuf Dzunnun Al-Mishri. Refleksi, 19(2), Article 2. https://doi.org/10.14421/ref.2019.1902-06
Siraaj, A. J., & Mahmoud, A. H. (2019). Cinta Cinta Cinta: Biografi Rohani Rabi’ah Adawiyah (Yusrianto, Ed.; M. Thabrani & M. H. Hamdy, Penerj.). IRCiSoD.
Abitolkha, A. M., & Muvid, M. B. (2021). The Education of Love and Its Relevance to Islam as A Religion of Compassion: A Study on The Concept of Mahabbah of Rabi’ah Al-Adawiyah. Religio: Jurnal Studi Agama-Agama, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.15642/religio.2021.11.1.1-22
Nasution, H. (2014). Falsafat dan Mistisme dalam Islam. Bulan Bintang.
Al-Jailani, A. Q. (2019). Ngaji Hati: Panduan Menata Kalbu Sebagai Bekal Menjadi Kekasih Allah (A. Irawan & K. A. Al-Irsyadi, Penerj.). Serambi Semesta Distribusi.
Aqodah, L. (2015). Hubungan Antara Mahabbah dan Prestasi Belajar Siswa MTs Miftahul Ulum Desa karangan Kecamatan Kepohbaru Kabupaten Bojonegoro [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin UIN Walisongo.
Nadhiroh, U. (2017). Hubungan Mahabbah dengan Penerimaan Diri (Studi Terhadap Siswa Tunadaksa SLB-D YPAC Semarang) [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin dan Humaniora UIN Walisongo.
Sya’roni, A. I. (2020). Implementasi Khauf dan Mahabbah sebagai Terapi Bagi Gangguan Kecemasan (Komparasi Pendapat Al-Ghazali dan Rabiah Al-Adawiyah) [Skripsi]. Fakultaas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Gunung Djati.
Mubaroq, H. (2008). Pengaruh Maksiat Terhadap Penyakit Hati Menurut Ibn Al-Qayyim Al-Jauziyyah [Skripsi]. Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah.
Barseli, M., Ifdil, & Nikmarijal. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3), Article 3. https://doi.org/10.29210/119800
Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi. Pustaka Pelajar.
Riadi, E. (2016). Statistika Penelitian (Analisis Manual dan IBM SPSS). Andi Offset.
Majrika, R. Y. (2018). Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Stres Akademik pada Remaja SMA di SMA Yogyakarta [Skripsi]. Fakultas Psikologi dan Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia.
Panggabean, R. S. (2019). Implikasi Mahabbah Terhadap Kesehatan Mental (Studi Kasus Terhadap Jamaah Tarekat Naqsyabandiyah Al-Haqqani di Pesantren Al-Falah I Cicalengka) [Skripsi]. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati.
Kuning, A. H. (2018). Takwa Dalam Islam. Istiqra’, 6(1).
Al-Faruqi, A. R. H., Ma’afi, R. H., & Haibaiti, R. T. (2022). Konsep Tawakal Menurut Abdul Malik Karim Amrullah dan Relevansinya Terhadap Kehidupan Sosial. Spiritual Healing: Jurnal Tasawuf dan Psikoterapi, 3(2). https://doi.org/10.19109/sh.v3i1.13487
Aprilianti, A. F. (2020). Konsep Kebahagiaan Perspektif Psikologi dan Al-Qur’an. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 7(2). https://doi.org/10.52166/dar%20el-ilmi.v7i2.2088
Tajiri, H. (2012). Konseling Islam: Studi Terhadap Posisi dan Peta Keilmuan. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 6(2). https://doi.org/10.15575/idajhs.v6i2.363
Husnar, A. Z., Saniah, S., & Nashori, F. (2017). Harapan, Tawakal dan Stres Akademik. Psikohumaniora, 2(1). https://doi.org/10.21580/pjpp.v2i1.1179
DOI: http://dx.doi.org/10.12928/empathy.v6i1.25972
Refbacks
Copyright (c) 2023 Muhammad Burhani, Mahdia Fadhila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
================================================================================================
ISSN 2303-114X (print) || 2714-786X (online)
Organized by the Faculty of Psychology
Published by Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta
Website: http://journal.uad.ac.id/index.php/EMPATHY
email: empathy.jfp@psy.uad.ac.id
Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional