Enhancing Students’ Learning Discipline Through Reinforcement
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abu Ahmadi. (2002). Pengantar Metodik Didaktif untuk dan Calon Guru. Armiko.
Angguni, R. (2021). Teknik Shaping Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Daring Pada Seorang Anak Di Wonoayu Sidoarjo. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Atmodiwiro, S. (2000). Manajemen Pendidikan Indonesia. PT Ardadizya Jaya.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2016). Disiplin. KBBI Daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/disiplin
Binning, K. R., Cook, J. E., Purdie-Greenaway, V., Garcia, J., Chen, S., Apfel, N., Sherman, D. K., & Cohen, G. L. (2019). Bolstering trust and reducing discipline incidents at a diverse middle school: How self-affirmation affects behavioral conduct during the transition to adolescence. Journal of School Psychology, 75(October 2018), 74–88. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2019.07.007
Colvin, G., Kameenui, E. J., Sugai, G., Colvin, G., & Kameenui, E. J. (2016). Reconceptualizing Behavior Management and School-Wide Discipline in General Education Stable URL : http://www.jstor.org/stable/42899326 Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use , available at Reconceptualizi. 16(4), 361–381.
Covaleskie, J. F. (2000). Discipline and morality: Beyond rules and consequences. Educational Forum, 56(2), 173–183. https://doi.org/10.1080/00131729209335193
Dewi. (2017). Efektivitas Konseling Behavioral Dengan Teknik Token Economy dan Teknik Shaping Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Kelas X di SMA Negei 1 Singaraja Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Jurusan Bimbingan Konseling, 8(1), 1–18.
Edward P, S. (2012). Applied Behavior Analysis: Principles and Procedures in Behavior Modification. Jhon While & Sons, inc.
Eggleton, T. (2001). Discipline in the Schools. Education, Elementary Secondary Styles, Disciplinary, 5(1).
Erford, B. T. (2017). 40 Teknik Yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Pustaka Pelajar.
Fitria Ayu Pratiwi. (2019). Penerapan Konseling Kelompok Dengan Teknik Reinforcement Positif Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Peserta Didik Kelas VII A di SMP Wiyata Karya Natar Lampung Selatan Tahun Ajaran 2018/2019. UIN Raden Intan Lampung.
Gatina Komalasari. (2011). Teori dan Teknik Konseling. PT Indeks.
Gerald Corey. (2009). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi. Refika Aditama.
Giles-Sims. (2005). Culturally shaped patterns of disciplining children. Journal of Family Issues, 26(2), 196–218. https://doi.org/10.1177/0192513X04270414
Gullo, G. L., & Beachum, F. D. (2020). Principals navigating discipline decisions for social justice: An informed grounded theory study. Heliyon, 6(12), e05736. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05736
Gunarso, S. D. (2000). Psikologi untuk Membimbing. PT. Gunung Mulia.
Hasbiah. (2017). Efektivitas Teknik Shaping dalam Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa di SMP Negeri 1 Segeri. Universitas Negeri Makassar.
Kartono, K. (1992). Pengantar Ilmu Mendidik Teoritis. Mandar Maju.
Lestari, D. (2019). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Positive Reinforcement Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Dalam Kelas Pada Peserta Didik Kelas Vii Smp Al-Azhar 3 Dwi Lestari Universitas Islam Negeri.
Luiselli, J. K. (2005). Whole-school positive behaviour support: Effects on student discipline problems and academic performance. Educational Psychology, 25(2–3), 183–198. https://doi.org/10.1080/0144341042000301265
Made Pidarta. (1997). Landasan Kependidikan,. Rineka Cipta.
Martin, G., & Pear, J. J. (2015). Behavior Modification: What It Is and How To Do It, Tenth Edition.
Miltenberger, R. G. (2001). Behavior modification: Principles and procedures (2nd ed.). In Behavior modification: Principles and procedures (2nd ed.). Nelson Education, Ltd. https://doi.org/10.1080/01431161.2016.1204478
Nishioka, V., Shigeoka, S., & Lolich, E. (2017). School discipline data indicators: A guide for districts and schools. April, 1–22.
Novi. (2015). Saat Anak diberi Hadiah atau dihukum. Aufa.
PemerintahRI. (2017). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No 19 ,2017 Tentang Guru. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2017, Volume 09(Nomor 03), Hal 270.
Prabowo, A. S., & Cahyawulan, W. (2016). Pendekatan Behavioral: Dua Sisi Mata Pisau. Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 15. https://doi.org/10.21009/insight.051.03
Purwanto, M. N. (2000). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Remaja Rosda Karya.
Putra, D. A. P. (2021). Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self-Contracting and Reinforcement Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Selama Pandemi Covid-19. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Universitas Ahmad Dahlan, 307–317.
Risa Agustin. (2018). Efektivitas Bimbingan Konseling Islam Dengan Teknik Shaping Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Kendaraan Ringan (TKR) SMK Negeri 1 Pungging Mojokerto. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Safran, S. P., & Oswald, K. (2003). Positive behavior supports: Can schools reshape disciplinary practices? Exceptional Children, 69(3), 361–373. https://doi.org/10.1177/001440290306900307
Sanyata, S. (2012). Teori dan Aplikasi Pendekatan Behavioristik dalam Konseling. Jurnal Paradigma, 7(14), 119–135. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v8i2.239
Sari, A., Suranata, K., & Dharsana, K. (2014). Penerapan Konseling Behavioral Dengan Teknik Shaping Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Pada Siswa Kelas X MIA 4 Di SMA Negeri 2 Singaraja. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1), 1–9. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJBK/article/view/3710
Sastropoetra, R. A. S. (2002). Partisipasi, Persuasi, dan Disiplin dalam Pengembangan Nasional. Penerbit Alumni.
Schaefer, C. (2000). Cara Efektif Mendidik dan Mendisiplin Anak. Mitra Utama.
Sugiarto, A. P., Suyati, T., & Yulianti, P. D. (2019). Faktor Kedisiplinan Belajar Pada Siswa Kelas X Smk Larenda Brebes. Mimbar Ilmu, 24(2), 140. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21279
Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Kombinasi. Alfabeta.
Sutrisno, E. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia. Prenada Media Grup.
Suwarno. (2000). Pengantar Umum Pendidikan. Aksara Baru.
Syaiful Bahri Djamarah. (2019). Guru & Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif :Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Mitra Utama.
Tan, E., & Cheng, Y. (2000). Discipline Problems in Schools : Teachers ’ Perception. Teaching and Learning, 19(2), 1–12. http://repository.nie.edu.sg/jspui/handle/10497/378
Usman, U. (2003). Menjadi guru profesional. Penerbit PT Remaja Rosdakarya.
Way, S. M. (2011). School discipline and disruptive classroom behavior: The moderating effects of student perceptions. Sociological Quarterly, 52(3), 346–375. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2011.01210.x
DOI: http://dx.doi.org/10.12928/psikopedagogia.v11i2.23734
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Fajar Rifki Fauzan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling
ISSN 2301-6167 (print) | 2528-7206 (online)
Published by Universitas Ahmad Dahlan in collaboration with Association of Guidance Counseling Study Program, ALPTKPTM, Indonesia
Address: Main Campus (Campus 4), Universitas Ahmad Dahlan
Jl. Ringroad Selatan, Kragilan, Tamanan, Kec. Banguntapan, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55191, Indonesia
Telp. +62 274-563515 ext. 2134
Email: psikopedagogia@journal.uad.ac.id